Poctivé premeny: Kedy začať – časť III.

Na otázku kedy začať je v zásade niekoľko správnych odpovedí, z ktorých si môžeme vybrať. HNEĎ, TERAZ, DNES. Toto je jediný správny výber.

1. extrém: Meditujem pol roka a nakoniec aj tak nezačnem

Nie zajtra, nie v pondelok, nie začiatkom nového mesiaca, nie v januári (to sme už prepásli), ale dnes, práve teraz. Také to obligátne, „Musím sa na to psychicky a neviem ešte ako pripraviť“ jednoducho nefunguje.

Presúvanie začiatku zmeny životného štýlu, či prehnané „psychologické“ prípravy. Počkám na lepšiu konštaláciu hviezd, na novú vládu, kým napadne sneh, alebo naopak, kým sa roztopí a začne jar. Nasr…štval ma manžel, zlostia ma deti, nepočúva ma manželka, svokru ani nespomínam atď. Toto všetko je mentálna „výbava“ večných „začiatkárov“. Ak ste sa tam práve našli, tak už viete, že tadiaľ cesta nevedie a je potrebné to rázne zmeniť.

2. extrém: Skok hlavičkou do bazéna s vypustenou vodou

Začať hneď, ale neznamená začať vzbrklo, unáhlene, bez rozumného plánu. To je zase opačný extrém. Keď sa roky poriadne nehýbem alebo sa nehýbem vôbec, sedím v kancelárii, sedím v aute, sedím doma a potom náhle precitnem s 20kg tuku nadváhy, tak pre môj pohybový aparát (kĺby, šľachy, úpony, chrbtica atď) a slabý, resp. nefunkčný hlboký stabilizačný systém (tzv. „jadro“) nebude práve ideálne, ak začnem behať, skákať, či vykonávať cviky na balančných pomôckach. Nedajbože ešte pod časovým stresom a vo vysokej intenzite. Výsledok v takomto prípade býva veľmi podobný ako pri prvom extréme. Vy síce začnete s veľkou vervou a odhodlaním, no rovnako unáhlene ako ste začali, veľmi pravdepodobne aj skončíte. Na záťaž nepripravený pohybový aparát vám „vystaví svoju faktúru“ a vy budete mať ďalšiu „objektívnu“ výhovorku na to, prečo vám to tentokrát znova nevyšlo.

Poradiť sa je dobrý nápad

Nech by som sa akokoľvek snažil, popísať dostatočne zrozumiteľne v jednom článku všetko podstatné pre začiatok premeny, nedá sa to zvládnuť. Osobný pohovor s trénerom sa jednoducho nedá nahradiť článkom.

Ako byť na tomto mieste stručný a zároveň popísať veľmi podstatné kritéria výberu dobrého trénera. Pokúsim sa o to.

Ako si vybrať dobrého trénera?

Existuje niečo, čo mi poskytne absolútnu istotu v tom, že som si vybral dobre? Ak aj áno, tak asi len čas. No my sa potrebujeme zorientovať už pred štartom. Budeme teda hovoriť aspoň o zvyšovaní pravdepodobnosti dobrého výberu.

Vzdelanie

By nám malo niečo našepkať. Žiaden certifikát síce nezaručí kvalitu trénera, no môže nám našepkať či sa ten tréner priebežne vzdeláva alebo skončil = zaspal po absolvovaní základneho kurzu či ukončení školy na to zameranej. V každom prípade odporúčam poriadne zvážiť „trénerské“ rady kamošov,  ktorých „kompetencia“ spočíva v tom, že cvičia už celé tri mesiace (ani roky žiaľ nie sú zárukou) a „vzdelanie“ čerpajú z „akadémie“ Google.

Prax

Je samozrejme veľkou výhodou, keďže dáva predpoklad rokmi vyvinutej a overenej efektívnej cesty, samozrejme ak je tá prax kombinovaná so vzdelaním. Nemusí byť ale podmienkou. Je určite veľa šikovných trénerov, začiatočníkov, s minimálnou praxou, ktorí robia svoju prácu zodpovedne a od srdca a nepúšťajú sa do vecí, na ktoré nemajú potrebné vzdelanie, či s ktorými nemajú dostatok vlastných skúseností. Rovnako, ale neplatí ani pravidlo, že by aktívny športovec pretekár s bohatou praxou či už je to kulturista, fitnesska, bežec a pod. bol automatický dobrým trénerom. Pretekárov, ktorí absolvovali jednu, či dve súťaže, no už to im stačilo odobrať posledné zvyšky pokory a naopak dalo falošný pocit kompetencie trénovať iných ľudí, ani nespomínam.

Výsledky

Sú už pevnejším argumentom. Aj tam si ale treba dať pozor. Toto je téma na samostatný článok, takže aspoň stručne:

  • Nezaujíma ma úbytok na váhe, ale úbytok čistého tuku, pri zachovaní aktívnej – svalovej hmoty.
  • Nezaujíma ma radikálny úbytok hmotnosti vašej kamošky po akejsi pochybnej diéte, ak ju o pol roka vidím v ešte horšom stave ako pred tým.
  • Nezaujíma ma tvoj svalový prírastok a „zázračne“ rýchlo sa formujúca postava, keď už Tvoja prvá konzultácia s „trénerom“ bola viac o kombinácii chemických vzorcov ako tvojej pohybovej minulosti alebo napr. o stravovacích návykoch. Tvojich 15 minút slávy skončí skôr ako si naplno uvedomíš dôsledky.
  • Nezaujíma ma, že niekto schudne bez poctivej prípravy pri rôznych nekontrolovaných skupinových cvičeniach, ak má potom po pár mesiacoch vďaka tomu problémy s chrbticou, kĺbami či iné zranenia, ktoré mu ďalej nedovoľujú pokračovať v pohybových aktivitách.

Skupinové cvičenie nemusia hneď znamenať problém. Naopak, je im treba pripísať kredit a vďaku za to, že poskytujú priestor pre pohybové vyžitie širokej verejnosti. Ak sa však spojí dlhodobá nečinnosť s nedostatočnou prípravou pohybového aparátu a tela celkovo v kombinácii s náročnejším skupinovým cvičením, výsledok v podobe dlhodobých či okamžitých zranení na seba nenechá dlo čakať.

Dôvera

Je úplne jedno, aké má váš tréner vzdelanie, akú má prax či výsledky, pokiaľ mu nedôverujete. Ak nebudete dodržiavať dohodnuté postupy, prípadne budete naštartovaný proces negovať a brzdiť aktivitami, o ktorých ste čítali v nejakom časopise alebo vám ich poradil nejaký „expert“ vo fitku, musíte rátať s tým, že výsledky nebudú také, aké čakáte.  Dôvera patrí medzi kľúčové kritériá výberu trénera.

Vyberaj si preto dobre. Spolu s trénerom rozhodujete o tvojej budúcnosti!

Ak ťa článok zaujal, prečítaj si aj prvé dva články v tejto sérii:

Autor príspevku - Michal Lakatoš

mm

Športom žijem už od detstva. Učarovali mi bojové umenia. Začal som Judom, pokračoval NinJutsu a zakončil Wing Tsun. Neskôr som sa venoval už len rekreačnému posilňovaniu. Trénerom som od roku 2010.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *